Mikor arra kértem László Mayát,
hogy meséljen magáról azoknak, akik még nem ismerik, úgy gondoltam, a
bemutatkozása alapján írok majd egy bevezető szöveget az interjúhoz. Aztán
elolvastam Maya önjellemzését, és rájöttem, hogy érdekesebben nem is mutathatnám
be őt, mint a saját szavaival. Szóval, ki is László Maya? 30 éves, nő,
ecsetidomító és javíthatatlan álmodozó. Szőke (ez szerinte sok mindent
megmagyaráz), és a vele egy mondatban leggyakrabban emlegetett jelzők: hangyás,
könyvmoly, konyhatündér, dumaláda és energiabomba. De tud ám komoly is lenni!
Mikor kezdett érdekelni a
rajzolás, illusztrálás? Kezdetben hobbyként tekintettél rá vagy pedig mindig is
ezzel akartál hivatásszerűen foglalkozni?
Egészen apró gyerek voltam, amikor
beleszerettem a rajzba, és kisiskolás, amikor először meg tudtam fogalmazni: én
is részt akarok venni a könyvek létrehozásában a magam módján. Onnan már
többé-kevésbé tudatosan erre törekedtem. A hivatás jó szó, igen, körülbelül
annak tekintem, nem csak munka. Tulajdonképpen ez egy életforma is, de erről a
párom tudna mesélni.
Van, aki a szobája mélyén tud
csak alkotni, akad, aki kiül egy parkba vagy beül egy kávézóba. Te hol és
hogyan szoktál rajzolni? Van valami különös szokásod ezzel kapcsolatban?
Nincsen semmi extra szokásom és igényem, a
kanapén törökülésben, a térdemen egy rajztáblával éppen olyan jól el tudok
lenni, mintha saját stúdióban dolgozhatnék. Még egy rendes rajzasztalom sincs,
bár azt azért szeretnék idővel. Tényleg, ha jól vagyok, akkor bárhol képes
vagyok dolgozni. Ha meg nem, akkor úgyis mindegy, mert ha megfeszülök, akkor
sem megy. A kávé viszont kell, az szériatartozék.
Régebben tankönyveket
illusztráltál. Mennyiben volt más az, mint mesekönyveket, könyveket
illusztrálni?
Tankönyveknél elsősorban egységes
kinézetre kellett törekedni, és mivel javarészt természetismeret, biológia,
földrajz témakörben dolgoztam, fontos volt a valósághű ábrázolás. Persze ott is
ki tudtam élni magam, hiszen talán az egyik legnehezebb műfaj az, ha élő és
létező alanyokat kell hitelesen megörökíteni. De ott nem alkothattam saját
világokat, az a pár történelem és olvasókönyv erre nem adott lehetőséget.
Egyszerűen nem arra volt kihegyezve. A mesekönyvekben pont az vonzott mindig,
hogy az író a "tervező", aki mérnöki pontossággal kigondol valamit,
és a rajzoló formákba és színekbe önti ezt az álmot. Teremtés, születéstörténet
a javából. Néha pont olyan nehéz is, mint egy szülés. Amikor kiadom a kész
könyvet a kezem közül, annak az érzésnek nincsen párja.
Az egyik oldaladon nagyon sok
rajz van épületekről, autókról, sőt, még motorokról és hajókról is. Ezek olyan
férfias témának tűnnek; hogyan jött az ötlet, hogy ilyesmikről készíts rajzokat?
Férfias témák? Tényleg? Ezen most
elgondolkodtam. Mindig is vonzódtam a gépekhez, nagypapámat addig nyúztam, amíg
megtanított traktort vezetni, és ha valami nagy, ne adj isten, rozsdás
gépszörnyeteget látok valahol, akkor minimum megállok és megcsodálom,
legtöbbször le is fotózom, vagy lerajzolom ott helyben, ha alkalmas az idő.
Nekem nem tűnt fel, hogy egy nőnemű egyedtől ez fura viselkedés, mert az
ismerőseim éppen ilyen hangyásak, mint én.
Azt hiszem, ebből a szempontból
sosem voltam "tipikus lány", sok matchboxom volt, nem nagyon
babáztam, és inkább mentem bunkert építeni és háborúsat játszani a fiúkkal.
Imádom a gépeket, a kipufogófüstöt, a gyorsaságot, évekig jártam lőni, a szép
késeket is szeretem. A gépek iránti vonzalom valószínűleg életem végéig
megmarad. Ami pedig másnak csak egy omladozó épület, kilátszó a téglákkal,
gerendákkal, esetleg rozsdás, törött vagy csak szimplán régi, az számomra
gyönyörű. Főleg, ha a természet már elkezdte visszavenni, ami az övé. Ilyen
témáknak képtelen vagyok ellenállni.
Az ötlet egyébként onnan jött, hogy
nem tudok szépen fotózni. Gondoltam, ha a gép
nem úgy örökíti meg, ahogyan én azt
szeretném, akkor majd lerajzolom.
Ha nem kötött témában kell
dolgoznod, akkor mi az, amit a képeiddel át akarsz adni az embereknek? A
szépség élvezete, elgondolkoztatás, érzelmekre való hatás?
Hű, nekem nincsenek ilyen nagy
szavaim. Vagy az is lehet, hogy csak rémesen önző vagyok. Semmi ilyesmit. Csak
meg akarom mutatni, hogy én hogyan látok dolgokat. A világ lenyomatát a
szememen és kezemen keresztül. Mert nem árt néha a dolgokat más szemszögből
nézni, és azért az enyém nem pont átlagos, főleg ha a tollrajzaimat vesszük
alapul. Ha valaki még el is gondolkozik közben, és hatással van rá a képem, az
már a tejszínhab kategória, és nagyon örülök neki. De nem erre hajtok, nem
emiatt csinálom.
Oké, talán mégis van valami: célom
olyan dolgokban megmutatni a szépet, amiket az átlagember meg sem néz, észre
sem vesz, simán elmegy mellette, vagy húzza rá a száját.
Ha öt szóval jellemezned kéne a
stílusodat, művészetedet, mi lenne az az öt szó?
Erre azok tudnának válaszolni, akik szeretik a
képeimet. Sosem önelemeztem még, attól tartok befordulnék tőle.
Legutóbbi munkád a Süsü, a
sárkány illusztrálása volt. Milyen érzés volt egy ilyen híres mesén dolgozni?
Izgalmas, és kicsit ijesztő is. Úgy
kellett magamat is belecsempésznem a rajzokba, hogy közben megmaradjon az
egyértelmű párhuzam a bábfilm és az én képeim között. A film alapján, filmes
képkivágásokkal dolgoztam. És végig nagyon féltem, hogy milyen fogadtatása
lesz.
Mi az, amit meg kellett tartanod
az eredeti mese stílusából, és mi az, amit a saját stílusodból vittél bele az
illusztrációkba?
Süsü figuráját egyértelműen meg
kellett tartanom, és a Kiadó kérése az volt, hogy ahol csak lehet, a bábokat
vegyem alapul. Az én feladatom volt életet lehelni beléjük, meg kellett tanítanom
grimaszolni a Királyfit és szendén nézni a Sárkánylányt. Jó móka volt, és bár
sokszor nagy volt a stressz, így utólag visszagondolva minden perce
élményszámba ment.
Ebbe a munkába olyan nagyon sok
"mayát" nem tudtam becsempészni, és a Süsüke, a Sárkánygyerek új
illusztrációja is az eredeti Süsü filmhez nyúlik vissza. Viszont annál több
lesz belőlem abban a könyvben, amin most dolgozom, Kozári Dorka Marcsi meséi
című mesekönyvében. Itt már én teremtek világot, és borzasztóan élvezem.
Másnak általában a rajzolás
hobby, de neked a munkád is egyben. Van valami egyéb hobbyd, ami csak és
kizárólag hobby?
Ha tehetem, sokat
olvasok. Valamint olajjal és akrillal is festek, ezekhez viszont olyan
ritkán jutok hozzá, hogy hobby kategória. Ja, és amit a legjobban
szeretek: rendőrségnek fantomképeket rajzolni.
A rendőrségnek is rajzolsz fantomképeket? Hűha! Ez hogy jött?
Ez egy véletlenen múlt. Vannak ott dolgozó ismerőseim, így amikor
felmerült, hogy valakire szükség lenne, aki gyorsan rajzol, általában elérhető
és jól tud portrézni, eszükbe jutottam. Felhívtak, és igent mondtam.
Hallhattunk már olyan esetről esetleg, amihez a te fantomképedet használták
fel a rendőrségen?
A kérdésedre azért nem tudok válaszolni, mert magával az esettel nekem
sosem kell foglalkoznom. Szemtanúkkal dolgozom csak, a nyomozóktól pedig minek
kérdezzek részleteket, ha azokkal szükségtelen tisztában lennem. A jó fantomkép
elkészítéséhez ezeknek nincs köze, meg amúgy sem kell mindig mindent tudni.
Azért a visszhangok alapján úgy tűnik, jól csinálom.
Mik a terveid a jövőre nézve?
Szeretnék sok szép könyvet rajzolni.
Eddig akvarellel illusztráltam, de van még egy halom olyan technika, amit
kedvelek, és szívesen bővíteném vele a könyves repertoárt. Szeretnék külföldi
kiadóknak is dolgozni. Pasztellezni is szeretnék megtanulni végre...
És talán valamikor még az írásba is
belekóstolok, ki tudja.
Van esetleg valami tanácsod
azoknak a fiataloknak, akik illusztrátorok szeretnének majd lenni?
Ne legyenek. Válasszanak valami
olyan szakmát, amivel hamar sikeresek lesznek, és sok pénzt keresnek. Ha mégis ezt az utat választják, akkor viszont kössék
fel az alsóneműt alaposan, mert nagyon erős most a kortárs meseillusztráció,
rengeteg zseniális és egyedi művész rajzol jobbnál jobb könyveket. Az új
generációnak elvileg őket kellene felülmúlni. Nem merem azt mondani, hogy
"minket". Ehhez a műfajhoz rengeteg kitartás, energia,
elhivatottság, türelem és alázat kell.
Köszönöm szépen az interjút!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése