2013. december 16., hétfő

Régi-új boszorkányok a láthatáron



Lovranits Júlia a Magyar Madártani Egyesület oktatási munkatársa, fellépő mesemondó, és első könyves író. Tegnap jelent meg meseregénye, a Lea és a viharbanyák, melynek könyvbemutatójára már hetek óta lelkesen készül.
Mesélj nekem kicsit az Aranymosás pályázatról, aminek ez a könyvmegjelenés köszönhető... Milyen élmény volt? Kaptál olyan visszajelzéseket ott, amikből tudtál tanulni valami fontosat? 
A legfontosabb, amit a pályázatnak köszönhetek, néhány emberi kapcsolat. Leginkább Herbert Mártát, a Bovaryné jelenti című alkotás szerzőjét szerettem meg, nemcsak tehetségesnek tartom, hanem a későbbiekben barátok is lettünk. Az ő 8 éves kislánya tesztelte nekem a Lea és a viharbanyák kéziratát megjelenés előtt. De ugyancsak jóban lettem Kozári Dorkával, a Marcsi szeretetre vágyik szerzőjével és Bökös Borbálával is. Jó volt szurkolni egymásért, örülök, hogy idén Bori is bejutott, Márta regénye pedig e-book lett egy másik kiadónál.
A másik, ami nagyon jól esett, hogy a molyos barátaim nyomon követték a pályázatot, a legtöbb kommentet ők hagyták az írásom alatt
Milyen volt megtudni, hogy sikerült a pályázat, kiadják a történetedet? Mi volt az első reakciód, kinek mondtad el elsőként?
Mivel már elég régen volt, sajnos nem emlékszem, kinek mondtam el először, de alighanem a szüleimnek és az akkori páromnak. És persze nagyon örültem az eredménynek. Már csak anyukám miatt is, aki gyerekkorom óta szorgalmazta, hogy írjak, a mesém alapötletének is egy közös, hónapokon át egymásnak mesélt történet az ihletője.
Ha jól tudom, a bíbor pöttyös könyvek közé került a könyved, amiket 11-14 éves fiataloknak ajánlanak főleg. Miért pont ennek a korosztálynak írtál?
Szerintem a könyvemet már kisebbek is bátran olvashatják. Hiszen Márta nyolc éves lánya is szívesen olvasta. Nem gondolom, hogy kifejezetten ennek a korosztálynak írok, azt hiszem, nem nagyon gondolkoztam rajta, hogy pontosan hány éves is lesz a célközönségem. Egyébként szerették a felnőtt, velem egykorú vagy idősebb Molyos barátaim, akik a pályázat előtt olvasták a kéziratom. Úgyhogy ha rajtam múlt volna, valami olyasmi szerepelne a borítón, hogy 8-99 évig.
Talán azért került a kiadónál ehhez a célközönséghez, mert a történet szereplői a második kisregényben ennyi idősek. Bennem is ennyi idősen volt  félelem a személyi megkapása és a gimnáziumba kerülés miatt, hogy „úristen, akkor én most már felnőtt leszek?Sose játszhatok többet?”. Ez a második mese alapproblémája is.
Az Aranymosás oldalra feltett két fejezet alapján a könyv egy Teó nevű gyerekről szól, aki szeretne boszorkákkal barátkozni. Mesélnél egy kicsit bővebben a történetről?
Teó végül a szerkesztés során a Lea nevet kapta, ami egyértelműen lányosabb, mint a Teodóra rövidítése. Lea meg a barátnője, Angika boszorkányokkal szeretne barátkozni. Ez egy egyszerű játéknak indul, közös boszorkányrajzolgatással, érdekességek olvasásával a témában... Addig-addig, míg komolyra fordul a dolog, és egy viharos napon Leának tényleg sikerül megidéznie őket. Persze mindenféle próbákat kell kiállniuk, mire a hosszú boszorkányüldözések miatt visszahúzódó, kételkedő boszorkák valóban elfogadják őket. De akkor már magukkal is viszik repülni a lányokat, eljutnak velük egy igazi boszorkányszombatra, és ennek köszönhetően egy egészen más, érdekes, mesebeli világot ismerhetnek meg: ebben a világban vonat visz a Világvégére, vendégváró vízi manók laknak a mocsarakban, és ott vannak a csillagok is, akik éjszakánként csúszdázva közlekednek a Földre az égből, majd visszaviszi őket a Göncölszekér.
A fent említett két fejezet alapján a történet boszorkái leginkább a régi népmesék boszorkáira hasonlítanak. A Harry Potteren felnőtt generációk számára ez újdonság lehet. Mit gondolsz, hogyan fogadják majd a te boszorkáidat?
Fordítsuk meg: én annak idején nem is fogadtam jól a Harry Potter borítóját, amin egy seprűnyélen lovagló kisfiú volt látható. Gyerekként rajongtam a boszorkányokért, és nem értettem, miért egy fiatal kisfiú lovagol a seprűn, amikor minden rendes boszorkány  szép lány vagy titokzatos, bölcs, öreg néni. Remélhetőleg másnak is támadt ilyen hiányérzete, vagy ha nem, hát nyitott lesz a másfajta megközelítésre.
Említetted, hogy egy barátnőd 8 éves kislányán tesztelt a történetet. Olvasták mások is? Mik voltak a visszajelzések?
Igen, olvasták mások is, és tetszett nekik. Egy molyos anyuka, @meseanyu (szerk. megjegyzése: ez a molyos nickneve), akinek van egy 8-9 éves kislánya, azt írta például: „Volt szerencsém az elmúlt két napban elolvasni a teljes történetet, és mondhatom, letehetetlen. Nagy fantáziával, biztos stílussal megírt, rendkívül kalandos mese ábrándos lelkű kislányoknak. És ahogy tapasztalom a környezetemben, vannak még ilyenek hála Istennek.”.
A történetben beszélő állatok is szerepelnek és a Magyar Madártani Egyesületnél dolgozol. Ez számomra azt mutatja, hogy szereted az állatokat. Mi a kedvenc állatod és miért pont az?
A vízirigó. Sajnos még sose láttam élőben, pedig egy rettentően mókás madár. Énekesmadárnak néz ki, kis, kövérkés jószág, fehér mellénnyel, de csinál valamit, amit rajta kívül más énekesmadár nem: folyóvízben, patakmedrek alján keresi a táplálékát. Képzeld el, hogy egy nagyjából rigószerű madár békésen ül egy kövön a patakban, és hirtelen a vízbe veti magát. Majd kihoz valami lárvát, akkurátusan a kőhöz csapdossa és elfogyasztja. Olyan, mint egy pici pingvin. Sajnos Magyarországon már nagyon kevés maradt belőle, mert sok patakmedret kibetonoztak, kiegyenesítettek, ezzel tönkretéve a vízirigó táplálékául szolgáló állatok élőhelyét. Schmidt Egon Vízivilág című könyvében azt olvastam, hogy 1978-ban még 373 ilyen madarat gyűrűztek, de ma már csak 5-10 pár él Aggteleken, a Bükkben és a Börzsönyben.. Viszont a Youtube-on remek videók vannak fent róla, talán érdemes lenne minél több embernek megmutatni, hátha lehetne tenni még valamit érte.
Akkor be is linkelek egy videót róla, ha van kedvenced, nyugodtan mutasd meg, hátha valaki tud segíteni az ügyben... És remélem, hogy egyszer élőben is láthatsz majd egy vízirigót.
Mi volt gyerekként a kedvenc meséd? És most, felnőttként?
Meseregényből Szunyogh Szabolcs Boszorkányszombatját és Varga Katalin Tündérek éjszakája című könyvét szerettem nagyon. Ezeket valószínűleg könyvtárból vettük ki, nem is jegyeztem meg a címüket, csak hogy milyen jók voltak. Évekkel később, felnőttként kerestem meg őket újra. Viszont érdekes módon gyerekként a népmeséket egyáltalán nem szerettem. Valószínűleg azért, mert klasszikus ördögös, szegény emberes magyar népmeséket és erősen didaktikus állatmeséket olvastak nekem. Egyetemista koromban aztán rájöttem, hogy mennyire szeretem az északi népek meséit, amikben manók és tündérek vannak. Így találtam vissza újra a népmesékhez. A kedvenc mesém ma talán a Dick Fitzgerald és a tündér felesége, vagy a német mese Utriról, a kis manóról aki elvesztette az ezüst csengettyűjét. Annál jobban tetszik egy történet, minél részletgazdagabb a világa: szeretem, ha a mesehősnek van neve, ha megtudom, hogy milyen ruhát hordanak a manók, vagy hol, hogyan élnek.
És felnőtteknek szóló regények terén van kedvenc íród vagy könyved?
Mostanában főleg népmesés köteteket és gyerekirodalmat olvasok, de nagyon szeretem a felnőtt könyveket, főleg a szépirodalmat. Rettentő meghatározó volt számomra Szabó Magda, szinte minden könyvét elolvastam, és olyan lelkesen jártam az író-olvasótalálkozóira, mint más rock koncertre. Az olvasós közösségi oldalak aztán sokat segítettek további kedvenc írók meglelésében: fantasyból Terry Pratchettet szerettem meg, de nagy élmény volt Máté Angi Mamója, Sjón Macskarókája, Alessandro Bariccótól a Tengeróceán, Muriel Barberytől A sündisznó eleganciája... Hogy csak az utóbbi idők legkatartikusabb könyvélményeit említsem. Mindig akad valami új felfedeznivaló.
Van példaképed, valaki, akitől sokat tanultál az írásról?
A volt magyartanárom, azóta több kötetes író, költő és drámaíró, Kovács Imre Attila foglalkozott velem nyolcadikos koromtól egyetemista korom elejéig, közepéig, amíg több időm volt hazajárni Székesfehérvárra. Egy városi diáklap főszerkesztője volt, így találkoztunk. Tőle mindig használható, őszinte kritikát kaptam, nem szoktatott hozzá, hogy csak pozitív visszajelzés van a világon és nagyon sokat tanultam tőle. Még festettünk is együtt.
Egyszer esetleg szeretnél te is konkrétan felnőtteknek vagy idősebb fiataloknak szóló regényt írni? Vagy végleg megtaláld az utadat a meseregény írásban?
Szerencsére még bőven van rá időm, hogy megtaláljam az utamat, de mindenképpen szeretnék egyszer felnőtt regényt is írni. A hangulat már meg van hozzá, csak egyelőre jobban érdekelnek a mesék.
És mi a terved következő könyvnek? Lesz folytatása a Lea és a viharbanyáknak vagy valami új történetbe kezdesz?
A kiadó honlapjára már felkerült önálló novellaként a következő kéziratom kezdő meséje, a Hogyan születnek a manók. Ez nem közvetlen folytatása lesz a Lea és a viharbanyáknak, de ugyanabban a világban játszódik, a bogarak és a manók szintjén. Persze ebben is felbukkannak a boszorkányok, és egy kislány is, aki érti a fák meg a manók beszédét.
Nemsokára könyvbemutató. Izgulsz már? Mivel készülsz az olvasóid számára, mire számíthatnak?
Nem izgulok, viszont nagyon várom. Tegnap jártam a művelődési házban megnézni a termet és gondolkoztunk a díszítésről: valószínű vetési varjú sziluetteket teszünk majd ki a falra, a könyvben szereplő varjasboszorka miatt, lesz egy nagy, repülő boszorkány sziluett, és szeretnék egy 3 éves gyerek nagyságú rongy boszorkafigurát is beszerezni vagy varrni addig, aki oda ülhet mellém, mint a beszélgetés résztvevője. Sohonyai Edit, írónő beszélget majd velem, és elhangzanak részletek is a könyvből, melyeket Kovács Marianna, mesemondó és Deák Adrienn, a Tolkien Társaság munkatársa olvasnak majd fel. Aki eljön, a könyvhöz készült saját rajzaim alapján tervezett könyvjelzőt és képeslapot is kap majd.
Ez nagyon klasszul hangzik, akkor most már csak arra kérlek, áruld el, hogy pontosan mikor és hol is lesz a könyvbemutató, hogy minél többen részt vehessenek rajta.
Nagyon szívesen. KMO művelődési ház (Kispesti Munkásotthon Művelődési Ház), Teleki Utca 50. Ez Kőbánya Kispesten van, de a KöKi termináltól mindössze öt percet kell sétálni hozzá, így egyáltalán nincs olyan elérhetetlen helyen, dacára, hogy KöKi. És várok mindenkit szeretettel.
Kívánom, hogy nagyon jól sikerüljön és mind érezzétek csodásan magatokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése